Ve středu 21. května 2025 se v Knihovně Václava Havla uskutečnilo sympozium „20 let kulturní rozmanitosti: Úmluva UNESCO z různých úhlů“, které připomnělo dvě významná výročí – přijetí Úmluvy o ochraně a podpoře rozmanitosti kulturních projevů a 15 let od její ratifikace Českou republikou. Mezi hlavními tématy zazněla také rovnost žen a mužů, k níž přispěla Lenka Pejchalová z projektu Rovná odměna.
Pejchalová diskutovala společně s Pavlou Petrovou (IDU), Jiřím Pilipem (Ministerstvo kultury ČR), Davidem Tišerem (Ara Art) a Lucií Němečkovou (Festival Tvůrčí Afrika) o důležitosti rovných příležitostí, podpory menšinových kultur i mezinárodní spolupráce. V oblasti genderové rovnosti zaznělo mimo jiné to, že v kultuře chybí systematická data o zastoupení žen a mužů i jejich odměňování. Právě charakter umělecké práce – nepravidelný, projektový a často smluvně roztříštěný – přispívá k nízké transparentnosti a složitému sběru dat.
Přesto se situace postupně mění. Objevují se výzkumy zaměřené na konkrétní profese, například Ženy v hlavních filmových profesích, přibývá konferencí a odborných debat (například Women in Art) a sílí i hlas ženských profesních iniciativ, jako jsou Architektky nebo festival Venušiny dny. Výzvy spojené s rovností odměňování se ukazují také v audiovizuálním průmyslu, kde projekt Rovná odměna již dříve poukázal na klíčová úskalí i možnosti řešení – více v článku Rovné odměňování v audiovizuálním sektoru: výzvy a řešení z konference.
Sympozium připravil Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR u příležitosti Mezinárodního dne kulturní rozmanitosti. Cílem bylo nahlédnout Úmluvu UNESCO nejen jako právní dokument, ale jako živý rámec, který může ovlivnit podobu kulturní politiky v Česku i jinde. Záznam celé akce je k dispozici na YouTube zde a přehled hlavních principů Úmluvy najdete ve Fact Sheetu.
Projekt Rovná odměna tak znovu připomněl, že rovnost odměňování není jen otázkou statistik, ale i kulturního nastavení společnosti – a že kultura může být hybatelem změny.
Foto: František Plzák